*

Sanna Kerminen

Digiloikka tulevaisuuden sivistykseen

Kuuntelin taannoin puolella korvalla lasteni ruokapöytäkeskustelua. Yläkoululaiseni kertoi silmät loistaen, kuinka kivaa onkaan koulussa silloin, kun on sijainen pitämässä tuntia. "Me katsellaan vaan leffoja ja kuunnellaan musiikkia, eikä opiskella ollenkaan!" Alakoululaiseni toki intoutuivat tästä kertomaan heti oman kokemuksensa sijaisista (ja niitähän heillä on riittänyt), toisen luokassa on lähes täysi sotatila oman opettajan puuttuessa, eikä siellä siis katsella edes niitä videoita, kun ei sijaiset saa luokkaa tuijottamaan valkokangasta kohti. Toisen luokka puolestaan jaetaan opettajan puuttuessa alakoulun muihin luokkiin, arvalla vedetään kuka kolmasluokkalaisista pääsee ekaluokkaan ja kuka puolestaan joutuu viidennelle. Arvata sopii, että äiti-ihmistä puistatutti koko keskustelu.

Opettajatuttavani ovat useammankin kerran kertoneet ohjaavansa yhtä aikaa ainakin kahta luokkaa, kun sijaisia ei ole, tai niitä ei saa palkata. Keskustelufoorumit kertovat jopa seitsemästäkymmenestä oppilaasta koulun jumppasalissa yhden sijaisparan opetettavana.

Useammasta kunnasta olen vähän kuullut viime aikoina näitä juttuja perusopetuksen tasosta. Oppikirjoja ei riitä kaikille ja paikoin kirjat ovat pahasti vanhentuneita. Yhteiskuntaopin kirjassa kerrotaan vielä, kuinka Nokia on Suomen suurin yhteisöveron maksaja, matikan tunnilla lasketaan markkoja. Digiloikallakin tarkoitetaan parhaimmillaan sitä, että pienet ekaluokkalaiset kaivavat kukin taskustaan älypuhelimensa ja opettajan ymmärtävässä ohjauksessa pelailevat sillä muka kehittäviä pelejä. Koulu ei tietenkään korvaa kadonneita tai hajonneita laitteita, koska niitä ei olisi pitänyt sinne tuoda laisinkaan.

Tässäkö tämä, kärkihankkeemme digiloikka ja tulevaisuuden sivistys? Naurattaisi, jos ei olisi niin itkettävän totta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Ai eikö se digiosaaminen tarkoitakaan Facebookin käyttöä ja kuvien lähettelyä?

Toisaalta nykyään joillekin maksetaan ihan tuollaisesta, mutta enemmistölä pitäisi kuitenkin olla niitä perinteisiä tylsiä IT-taitoja. Niissä ilmeisesti on vajausta enemmänkin.

Käyttäjän SannaKerminen kuva
Sanna Kerminen

It-taidot tietysti tulee uuden opsin myötä korostumaan, jo alakoululaisille täytyy opettaa mm. koodausta. Laitteita sen sijaan kouluilla ei ole, eikä rahaa hankkia niitä, paikoin kun eivät saa edes vesivärejään uusituksi. Kaunis idea se sähköiseen opetukseen siirtyminen, mutta toteutus ontuu pahasti, kun katsellaan jotain muuta kaupunkia Vantaan sijaan. Harmi, ettei uutisissa loista ne kunnat, joissa vielä markkoja lasketaan.

Käyttäjän LarissaKulmala kuva
Larissa Kulmala

Minä aina mielenkiinnolla kuulen näitä koulu-uutisia Sanna sinulta, koska täällä (landella) on näköjään asiat niin paljon paremmin. Toki täälläkin vanhoja kirjoja on, mutta kyllä niissä euroja sentään lasketaan. Sijaisia tälläkään ei juuri ole, mutta kouluavustajat sattuvat olemaan tolkun ihmisiä, joten ohjaus tapahtuu ihan oikeaoppisesti ja ilman kummempia sählinkejä. Ja vaikka ollaan aika kaukana Vantaasta, niin täällä on luokkien digitalisointi kyllä hyvällä tolalla. Neljäsluokkalaiset ovat tehneet omat lyhytelokuvansa ja koodauksesta kun alettiin puhua, niin huusin pääni sisäisesti apua. Siinä mentiin siis ohi äidistä niin että hujahti!

Sen sijaan toisen asteen kouluissa olisi paljonkin avautumisen varaa monessakin mielessä, mutta en nyt mene siihen....

Toimituksen poiminnat